Consecințe psihosociale ale fenomenului de bullying școlar. Cercetare calitativă în liceele orădene Psychosocial Consequences of the School Bullying Phenomenon. Qualitative Research in Oradean High Schools Section Studies

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Floare Chipea
Ioana Sârbu

Abstract

This study represents an analysis of the bullying phenomenon, seen as a specific adolescence behaviour by most of the experts, with strong influences on pupils’ personality development. For this reason it cannot be ignored or tolerated by the social actors who are involved in the education process. The act of bullying is noted as an aggression subdivision, that seeks to assert power through physical, psychological or social harm, in direct or indirect ways. Physical violence is not a condition for a bullying act to be classified as such. There are also verbal, relational, psychological, social, and relational types of bullying. The roles taken over by the actors in the bulling act are the perpetrator, the victim, the active spectators, the passive spectators and the defending witnesses. This paper will present a qualitative sociological research in the secondary schools in Oradea. It focuses on the characteristics of the main actors involved in bullying (the aggressor and the victim). We will also suggest anti-bullying programs and practices in schools, on the basis of interviews and a focus group with specialists.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

Author Biographies

Floare Chipea, University of Oradea

Address: 5 Universității Street, PRACTIPASS Building, Oradea, 410087, Bihor County, Romania.

Email: fchipea@gmail.com

Ioana Sârbu, University of Oradea

Address: 5 Universității Street, PRACTIPASS Building, Oradea, 410087, Bihor County, Romania.

Email: ioana.uoradea@gmail.com

How to Cite
Chipea, F., & Sârbu, I. (2017). Consecințe psihosociale ale fenomenului de bullying școlar. Cercetare calitativă în liceele orădene: Psychosocial Consequences of the School Bullying Phenomenon. Qualitative Research in Oradean High Schools. Sociologie Românească, 15(3-4), 11-29. Retrieved from https://revistasociologieromaneasca.ro/sr/article/view/2017_3_4_chipea_sarbu

References

Adunarea Generală a Națiunilor Unite (1989) Convenția ONU cu privire la drepturile copilului. Disponibil la http://www.unicef.ro/wp-content/uploads/conventia.pdf. Accesat în 20 octombrie 2017.
Alexa, A. (2016) Numărul cazurilor de bullying, semnalate în 2015 la Telefonul Copilului a crescut de 20 de ori. Disponibil la https://www.mediafax.ro/social/numarul-cazurilor-de-bullying-semnalate-in-2015-la-telefonul-copilului-a-crescut-de-20-de-ori-14976812. Accesat în 20 octombrie 2017.
Asociația Telefonul Copilului (2011) Analiză pe baza datelor înregistrate la 116111. Disponibil la http://www.telefonulcopilului.ro/arhiva-noutati?id=168. Accesat în 10 mai 2014.
Bénéton, P., Joch, R., Delsol, C. și Brague, R. (2015) Declarația de la Paris. O Europă în care putem crede. Disponibil la https://thetrueeurope.eu/o-europa-in-care-putem-crede/. Accesat în 20 octombrie 2017.
Consiliul Europei, Comitetul de Miniștri (2010) Carta Consiliului Europei privind educaţia pentru cetăţenie democratică și educația pentru drepturile omului adoptată în cadrul Recomandării CM/Rec. Disponibil la https://rm.coe.int/1680487883. Accesat în 20 octombrie 2017.
Consiliul Uniunii Europene (2011) Recomandarea C.E. privind politicile de reducere a părăsirii timpurii a școlii. Disponibil la https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX%3A32011H0701%2801%29. Accesat în 20 octombrie 2017.
Cowie, H. şi Jennifer, D. (2008) New perspectives on bullying. McGraw-Hill International (UK).
Cowlin, J. L. (2010) Conflicting perceptions of bullying an investigative study of parents, teachers and pupils understanding of bullying behavior. Disponibil la http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:384389/FULLTEXT02. Accesat în 20 octombrie 2017.
Craig, M., Pepler, D. J. și Atlas, R. (2000) Observations of bullying in the playground and in the classroom. School Psychology International, 21(1), 22-36.
Due, P., Holstein, B. E., Lynch, J., Diderichsen, F., Gabhain, S. N., Scheidt, P. şi Currie, C. (2005) Bullying and symptoms among school-aged children: international comparative cross sectional study in 28 countries. European journal of public health, 15(2), 128-132.
Erasmus+, K.2. (2015-2017) EARLY CHILD ABUSE RESPONSE ENABLING –eCARE 2015-1-TR01-KA201-022267. (Practici de prevenire a abuzurilor timpurii asupra copiilor Cooperare pentru inovare și schimb de bune practici între școli și alte instituții, axat pe educația adulților, în care sunt membru a echipei de cercetare, Școala Gimnazială Nr. 11, Oradea, România). Disponibil la http://earlycare.wixsite.com/ecare. Accesat în 29 noiembrie 2017.
Farrington, D. P. și Ttofi, M. M. (2011) Bullying as a predictor of offending violence and later life outcomes. Criminal Behavior and Mental Health, 21(2), 90-98.
Filipeanu, I. Ş. și Mitrofan, N. (2012) Fenomenul Bullying la adolescenți. Teză de doctorat, Universitatea din București.
Gladden, R. M., Vivolo-Kantor, A. M., Hamburger, M. E. şi Lumpkin, C. D. (2014) Bullying Surveillance Among Youths: Uniform Definitions for Public Health and Recommended Data Elements, Version 1.0. Atlanta, GA; National Center for Injury Prevention and Control. Centers for Disease Control Prevention; U.S. Department of Education.
Grădinaru, C., Stănculeanu, D. și Manole, M. (2016) Bullying-ul în rândul copiilor - Studiu sociologic la nivel național, Organizația Salvați Copiii. Disponibil la https://www.salvaticopiii.ro/sci-ro/files/10/10551dfa-f0b2-4cb0-a103-08d811dc31a9.pdf. Accesat în 5 mai 2017.
Gumpel, T. P. (2008) Behavioral disorders in the school participant roles and subroles in three types of school violence. Journal of Emotionaland Behavioral Disorders, 16(3), 145-162.
Hatos, A. (2006) Lideri, participanţi şi pasivi: resurse individuale pentru participare comunitară, în C. Zamfir și L. Stoica (eds.), O nouă provocare: dezvoltarea socială, Iaşi: Polirom, 179-196.
Hatos, A. (2010) Multilevel Analysis of Academic Achievements of Upper Secondary Students in a Romanian City: Effect of Composition, Resource Allocation or Differentiation? Studia Universitatis Babes-Bolyai-Sociologia, 55(1), 89-116.
Hazler, R. Hoover, J. şi Oliver, R. (1992) What kids say about bullying. The Executive Educator, 14(11), 20-22.
Health Behaviour in School Aged Children Publications (HBSC) (2006-2010) World Health Organization Collaborative Cross national study. Disponibil la http://www.hbsc.org/publications/datavisualisations/bully_victim.html. Accesat în 20 octombrie 2017.
Kim, Y. și Leventhal, B. (2008) Bullying and suicide: A review. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 20(2), 133-154.
Lazăr, T. (2012) What comes after bullying? Today’s Children, Tomorrow’s Parents, 34-36.
Macklem, G. L. (2003) Bullying and teasing: Social power in children's groups. Springer Science & Business Media.
Mada, B. (2014) Comportamentul de intimidare. Factori explicativi și modalități de prevenție în mediul școlar, Teză de doctorat, Universitatea din Oradea.
Marsh, H. W., Nagengast, B., Morin, A. J., Parada, R. H., Craven, R. G. și Hamilton, L. R. (2011) Construct validity of the multidimensional structure of bullying and victimization: An application of exploratory structural equation modeling. Journal of Educational Psychology, 103(3), 702-704.
Marano, H. E. (1995) Big Bad Bully, Psycholgy Today. Disponibil la https://www.psychologytoday.com/us/articles/199509/big-bad-bully. Accesat în 10 mai 2017.
Olweus, D. (1991) Bully/victim problems among schoolchildren: Basic facts and effects of a school based intervention program. The development and treatment of childhood aggression, Hillsdale, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 411-448.
Olweus, D. (1993) Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford; UK: Blackwell Publishers.
Olweus, D. (1994) Bullying at school: basic facts and effects of a school based intervention program. Journal of child psychology and psychiatry, 35(7), 1171-1190.
Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene (1381/2013) Regulamentul (UE). Disponibil la https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:32013R1316&qid=1542051488056. Accesat în 20 octombrie 2017.
Rigby, K. (1996) Bullying in Schools: And what to do about it. Londres: Jessica Kingsley.
Rivers, I. şi Smith, P. K. (1994) Types of bullying behavior and their correlates. Aggressive Behavior, 20(5), 359-368.
Smith, P. K., Cowie, H. şi Sharp, S. (1994a) Working directly with pupils involved in bullying situations, în P. K. Smith şi S. Sharp (eds.), School bullying: Insights and perspectives. London: Routledge, 193-212.
Smith, P. K., Madsen, K. C. şi Moody, J. C. (1994b) What causes age decline in reports of being bullied at school? Towards a developmental analysis of risks of being bullied. Educational Research, 41(3), 267-285.
Swearer, S. M. și Cary, P. T. (2003) Perceptions and attitudes toward bullying in middle school youth: A developmental examination across the bully/victim continuum. Journal of Applied School Psychology, 19(2), 63-79.
Tocai, S. I. (2014) School bullying factors, Communication, Context, Interdisciplinarity, Târgu Mureș: Petru Maior University Press. Disponibil la http://www.upm.ro/cci3/CCI-03/Psy/Psy%2003%2051.pdf. Accesat în 20 octombrie 2017.
Tocai, S. I. (2017) Studiu sociologic asupra fenomenului de bullying școlar efectuat în județul Bihor, Teză de doctorat, Universitatea din Oradea.
Turner, M. G., Exum, M. L., Brame, R. și Holt, T. J. (2013) Bullying victimization and adolescent mental health: General and typological effects across sex. Journal of Criminal Justice, 41(1), 53-59.
Underwood, M. K. (2003) Social aggression among girls. New York, NY: Guilford.