Mass-media și „percepția riscurilor”. Propunere metodologică de cercetare a documentelor audiovizuale Mass-media and the „Risk Perception”. A Methodological Proposal for Researching Audiovisual Documents Section Studies
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
The current study is dedicated to develop a model of qualitative research of audiovisual documents. As the audiovisual language technology is sensorial-perceptive, the social construction of „risk perception” constitutes the most appropriate social cognitive field of the development theory and experimentation. Simultaneously with the risk situations praxiology, the methodological project initiates the theoretical and practical investigation of the intrinsic psychological basis of the cinema language. As a result, the morphology and the syntax of the audiovisual language were redefined through a cognitivist behavioral perspective (visualisable) operationalized by the structure and functions of the cognitive schemas of scenario. This study demonstrates that there is an important analitical potential when the decoding of the language is made through sociological well known concepts such as expectancy, vulnerability, critical incident, cognitive dissonance, deviance etc. This way it is explained the process through which the audiovisual dramaturgy as an expression of the social dramaturgy uses the rapport between expected scenarios and the actual performance of them. Applied in the advertising rhetoric of inducting the „risk perception”, the methodological model aims at future developments and adaptations for the research of any other audiovisual documents of sociological and anthropological interest.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Berger, P. L. şi Luckmann, T. (2008) Construirea socială a realității: tratat de sociologia cunoaşterii. București: Art.
Boholm, A. (ed.) (2011) New perspectives on risk communication: Uncertainty in a Complex Society. New York: Routlege.
Bourdieu, P. (1999) Rațiuni practice: o teorie a acțiunii. București: Meridiane.
Brune, F. (2003) Fericirea ca obligaţie: Psihologia şi sociologia publicităţii. Bucureşti: Trei.
Bunăiașu, C. M., Negrea, X. și Țenescu, A. (coord.) (2014) Creativity, Imaginary, Language. Craiova: Sitech.
Dinu, E.-L. (2016) Aspects of Media „mass-entertainment” in Contemporary Romania. Calitatea vieţii, XXVII, 4, 33-40, 294-303.
Dâncu, V. S. (1999) Comunicarea simbolică: arhitectura discursului publicitar. Cluj-Napoca: Dacia.
Dâncu, V. (2015) România înfricoșată, percepții privind securitatea națională și incidența unor riscuri. Sinteza, 16, 21-32, Cluj-Napoca: IRES.
Fârte, G.-I. (2004) Comunicarea: o abordare praxiologică. Iaşi: Casa Editorială Demiurg.
Fischhoff, B., Bostrom, A. și Jacobs Quadre, L. M. (2002) Risk Perception and Communication. Oxford, UK: Textbook of Public Health, Oxford University Press.
Goffman, E. (2003) Viaţa cotidiană ca spectacol. Bucureşti: Comunicare. Ro.
Iluț, P. (2000) Iluzia localismului și localizarea iluziei: teme actuale de psihosociologie. Iași: Polirom
Lupton, D. (1999) Risk and Sociocultural Theory: new directions and perspectives. Cambridge University Press.
Mareş, L. (1996) Riscurile: un nou domeniu al cercetării sociale. Revista de cercetări sociale,1-2, 56-76.
Marinescu-Nenciu, A. P. (2014) Image Perception in the Realm of Media Manipulation. The Misleading Use of Newspaper Images. Cinematographic Art & Documentation, 9, 13, 8-16. Disponibil la https://cinematographicart.ro/. Accesat în 23 februarie 2018.
Martin, M. (1981) Limbajul cinematografic. București: Meridian.
McLuhan, M. (1975) Galaxia Gutenberg. Bucureşti: Politică, 266.
McLuhan, M. (2005) Inside the Five Sense Sensorium, în D. Howese, Empire of the Senses: The Sensory Culture Reader, Oxford: Berg.
Melechi, A. (2016) Film and academic psychology: the power of cinema. Amity University. Disponibil la www.timeshighereducation.com. Accesat în 4 aprilie 2018.
Otieno, C., Spada, H. şi Renkl, A. (2013) Effects of News Frames on Perceived Risk, Emotions, and Learning. Journals.plos.org. November 4. Disponibil la //doi.org/10.1371/journal.pone.0079696. Acesat în 28 martie 2018.
Rovenţa-Frumuşani, D. (2004) Analiza discursului: ipoteze şi ipostaze. Bucureşti: Tritonic.
Szabo, A. (2007) Construcţia socială a conceptului de risc, în D. Buzducea (coord.), Riscuri la tineri. Studiu de caz: adolescenţii cu HIV/SIDA din România, București: Universităţii din București, 38-54.
Turliuc, M. N. (2004) Imaginar, identitate şi reprezentări sociale. Iaşi: Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”.
Zamfir, C. (2005) Incertitudinea: o perspectivă psihosociologică. București: Economică.
Zeca-Buzura, D. (2009) Veridic. Virtual. Ludic: Efectul de real al televiziunii. Iaşi: Polirom. Disponibil la www.youtube.com. Accesat în 2014-2016.